Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem Zofia Zymonik.pdf
Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem Zofia Zymonik.pdf Rozmiar 5,2 MB |
Gwałtowny postęp techniczny i zmienność otoczenia, w którym działają współczesne przedsiębiorstwa, powodują, że w procesie podejmowania decyzji menedżerskich jednym z najważniejszych zadań jest rozpoznanie ryzyka zaistnienia wad w produktach i zastosowanie bardziej racjonalnych rozwiązań problemów decyzyjnych. W konkurencyjnej gos- podarce każdy element ma swoje odzwierciedlenie w postaci ceny (kosztu), zasugerowano więc, że instrumentem wspomagającym decyzje menedżerskie mogą być koszty jakości. Zanalizowano je w aspekcie potrzeb sprawnego i efektywnego zarządzania przed-siębiorstwem oraz zaproponowano użycie ich jako miary w procesie tworzenia wartości konsumenckiej. Przedstawiono koncepcję pomiaru działań jakościowych w procesie tworzenia wartości konsumenckiej. Problem rozpatrzono z dwóch punktów widzenia: działań nietworzących i tworzących tę wartość. Uzasadniono, że kosztami jakości należy objąć działania związane z zasadami odpowiedzialności producenta za produkt. Koszty jakości mogą być jako jednostki pieniężne miarą oceny stopnia realizacji zasad odpowiedzialności za jakość produktu w strategii przedsiębiorstwa, co uwzględniono w koncepcji modelu kosztów jakości opartych na działaniach. Zaproponowane rozwiązania częściowo zweryfikowano. Na podstawie wyników badań sprecyzowano czynniki utrudniające wdrażanie nowych zasad gospodarowania w obszarze jakości.